Annons:
Etikettdialekter
Läst 667 ggr
Sommarek
2016-10-28 09:51

Test som (kanske) ser var du kommer ifrån

Detta testet ska kunna lista ut var i landet du kommer ifrån. För min del trodde det att jag var skåning, men det är väl ändå hyfsat nära (och dessutom bor jag i Skåne för tillfället). Hur exakt är det för er andra?

http://land.se/dialektoraklet/

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Carmarino
2016-10-28 13:22
#1

Jag fick att jag talar som en skåning - vilket ju stämmer för jag är född och uppvuxen i Skåne. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
2016-10-28 14:22
#2

1-1 än så länge, alltså.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
2016-10-28 14:31
#3

Det var väldigt många skånska ord och uttryck, så jag tyckte det kändes lite som om frågorna mest var gjorda för att kolla om man var från antingen Skåne eller resten av Sverige. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
2016-10-28 14:45
#4

#3 Visst ja, Sverige är ju antingen Skåne eller… Norrland, typ (även om ingen verkar veta vad det är).  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
2016-10-28 16:46
#5

#4 En f.d. kollega till mig brukade säga att "Sverige består av Skåne och norr därom liggande fäbodar", men jag tror inte att jag håller med honom. 😃Han sa också - apropå skidsemestrar - att "skåningar ska inte hasa på nederbörden". Där håller jag mer med honom - numera.

Tyckte bara att det var så väldigt många ord och uttryck som kändes skånska så därför undrade jag hur de skulle kunna få fram om man kom från övriga landskap. Fast det var kanske bara för att jag själv fokuserade på de ord jag kände igen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
2016-10-29 19:18
#6

#5 Jo, jag reagerade på samma sak.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: